Facebook stránky galerie CS DE

Ateliér fotografie Ostravské univerzity

Text k výstavě


#perpetua #perpetua by @karel_ma & @terezininy / co je dneska #nicepicture? #photography a její možnosti uplatnění, respektive místa recepce, jsou všude. žijeme v době #fakenews, díky zatím nepříliš důsledně kontrolovanému prostoru sociálních sítí. #facebook v posledních letech vykloubil tradiční kanály pro sdělování informací a jeho další platforma #instagram proměňuje fotografii samu. na jedné #insta straně tak každý okamžik přitéká jen těžko představitelné množství obrazových informací, na straně druhé je pak jen těžko představitelné množství jejích příjemců. v zásadě lze hovořit o pinkání instantních impulzů z jedné strany, které mají vzbudit jakési vzrušení a zalíbení na straně druhé. to je pak stvrzeno akceptací ve formě #likes nebo #comments, případně #following. fotografie se tak často stává jen zvláštním předmětem směny. #likeforlike #like4follow etc. můžeme pak mluvit o jakési kredibilitě uživatelů, která je lajky (nikoli #likes) nejjednodušeji odvoditelná od počtu #followers. jednotliví uživatelé jsou pak navzájem sesíťováváni na základě skrytých algoritmů a jsou doporučováváni ostatním uživatelům na základě prolnutí vlastních followerů. tyto #algorithms tedy do značné míry rozhodují o kvalitě té které fotografie ještě dříve, než vůbec dojde k příjemci_respektive spoluurčuje prostor, ve kterém se každý uživatel a jeho fotografie pohybují. to přináší řadu výhod i úskalí. stejně jako v případě fake news je skloňována problematika mediální gramotnosti, v případě #fotografie a vizuálního prostoru mluvíme o vizuální gramotnosti. instagram se dnes významnou měrou podílí na utváření #waysofseeing, jak by řekl #johnberger. nejenom že nabízí jakýsi vizuální standard, který se v čase proměňuje, co je ale horší, hodnocení tohoto standardu je zcela ponecháno v rukou uživatelů – tedy stojí i padá na obecném vkusu. dalo by se namítnout, že dobrá fotka si své místo najde. možná najde, dost možná ale nedostane prostor, kde by si to místo vůbec najít mohla. respektive se v algoritmech nedostane tak vysoko, aby oslovila širší publikum. uvázne tak v bublině nejbližších sledujících, kteří ji pak ochotně dají svůj #like. problematičtější situace nastává na vrcholu algoritmického žebříku, kam často stoupají osvědčené, prověřené a očekávatelné obrázky, které naplňují touhy uživatelské masy. vizuální data se tak zacyklují, rotují prostorem, nabalují další totožné obrázky a v zásadě mezi sebe nepřijímají jinakost v podobě fotografií, k jejichž čtení by divák potřeboval více času a vůbec chuti číst. #youcannotstopscrolling_proč o tom všem vlastně uvažovat_instagram není a nikdy nebyl zamýšlen jako výsostně intelektuální a progresivní prostor, jeho úkolem naopak je přilákat miliony uživatelů a to, zdá se, funguje. jistě se najde také velké množství pozitivních příkladů, které by mohly doložit přínos instagramu a snad i cestu některých uživatelů k estetické kultivaci. opačného ale zatím stále převažuje. instagram se mimo jiné stal také významným sebeprezentačním kanálem mnoha kreativních lidí. začínající autoři tak stojí před masou obrázků a uživatelů, kde je velmi jednoduše viditelné, co má potenciál zasáhnout. ve snaze získání značného množství #interactions víceméně každý tuší, jaký mix nabízených #filters a úprav je dobré použít, aby to bylo #cool&nice. je pak na síle osobnosti, zda odolá řadě svodů a i přes nepříznivý vývoj vlastního účtu, nedostatku likes a followers, zůstane i přesto ve svém názoru. druhá možnost je podřízení se obecnému vkusu, které nutně směřuje ke snímkům líbivým, rychle zkouknutelným, de facto ke #kitsch. střet tekutého a instantního obecného vkusu a řekněme poučeného (nebo jenom otevřenějšího a vnímavého) pohledu existoval vždy, dnes je jen viditelnější a to nejen na zde prověřovaném instagramu, ale také třeba fenoménu #youtubers a řadě dalších. #výstava karolíny matuškové, terezy švecové a lenky glisníkové #perpetua je tedy jakýmsi zviditelněním jednoho z mnoha procesů v cestě za krásným obrázkem, který denně vykonávají stamiliony lidí. dává nám možnost zvědomění si dnes automatického a navíc přináší dobrou zprávu o současné generaci studentů umění – že jim zdaleka není lhostejné, v jakém prostředí se pohybují, v jakém světě žijí a zda je potřeba ve snaze zviditelnění se barvit věci na růžovo.

#perpetuaexhibition #karolinamatuskova #terezasvecova #lenkaglisnikova #imrichveber #photographyart #art #design #artistoninstagram #ostrava #zlín #kabinett #czechrepublic #followus



Galerie Kabinet T. © 2008 - 2018 |  CZ | DE

Státní fond kultury ČR Ministerstvo kultury ČR Statutární město Zlín Česko-německý fond budoucnosti CREAM Real Estate IS REKLAMA TRINITAS ArtMap