Ústředním tématem Wolfchenovy (nejen) malířské tvorby je soudobá válečná historie a s ní spojená militaristická ikonografie. Jako celonárodně oceňovaný modelář vytvářel od dětství modely válečných strojů -letadel a tanků i scenérie bojových polí. Tuto amatérskou vášeň během studií na AVU zprofesionalizoval a přetavil ji do osobitého dadaistického konceptu, který utužil i svojí aktivní účastí ve skupině ZTOHOVEN. Výstava v galerii Kabinet T. chce být oslavou Wolfchenova umanutého kutilství, manifestem jeho pacifistického boje s absurdním zlem. Stejně jako jeho idol Josef Švejk si za svoji zbraň zvolil ironii a sarkasmus, s jejichž podrývá vratké pilíře naší historie vystavěné na pomnících psychopatických vojevůdců a hromadných hrobech neznámých vojínů.
Anotace k vystaveným dílům nebo jejich tématickým okruhům:
1- Chceš-li mír, připravuj válku – 2024 - vysypaný nápis střelným prachem latinského přísloví (Flavius Vegetius Renatus, De Re Militari, Kniha třetí), které je v našem čase bohužel stále aktuální.
2- Válečný kříž pro vojína Josefa Švejka – 2017 - ač se jedná o zcela fiktivní postavu, tak jsem přesvědčen, že vojín Švejk vykonal, pouhou svojí existencí, mimořádnou zásluhu o naši kulturu. Udělil jsem mu v rámci akce válečný kříž 1918 s udělovacím dekretem. Určitě bych mu měl udělit ještě Československou revoluční medaili 1918. Autorem dekretu nebyl nikdo jiný než František Kupka, z jehož návrhů vyznamenání vycházel i samotný autor medailér a sochař Antoine Bourdelle.
3- Československý válečný kříž 1939 – 2012 - pochází ze souboru historických vojenských vyznamenání. Jsem vášnivým faleristou, což je pomocná věda historická, díky které mohu lépe studovat konkrétní osobnosti válečné historie i našeho odboje.
4 – BUĎ PŘIPRAVEN – 2014 - je mezinárodní skautské heslo. K idejím skautingu se hrdě hlásím i ve svém dospělém věku. Jsem rád, že i naše vlastní děti jsou malými vlčaty.
5 – z cyklu HAVEL – od 2021 - náš bývalý prezident Václav Havel byl v mládí také skautem. Jeho přezdívka byla „Chrobák“. Chtěl jsem vytvořit jeho portrét, nakonec jsem zvolil zcela konceptuální rovinu portrétu, když jsem v lese na Šumavě našel Chrobáka.
6 – z cyklu KUNST IST VERBOTEN – 2023/2024 – vzducholodě, jako třeba Zeppelin LZ 129 Hindenburg, byla ideová propaganda totalitního režimu, proto jsem na ně začal psát heslo UMĚNÍ JE ZAKÁZÁNO. Uvažoval jsem je použít poprvé přímo pro výstavu ve Zlíně.
7 – z cyklu ČESKÁ KRAJINA – po studiu na akademii jsem několik let (2005-2012) byl asistentem doc. Milana Periče a Dr. Jitky Handlové na letních krajinářských plenérech pořádaných pro veřejnost Národní Galerií v Praze. Malovalo se v plenéru a téměř po celé republice. Byla to mimořádná zkušenost.
8 – z cyklů BUNKRY A KRAJINY – od roku 2005, první jsem maloval dělostřeleckou tvrz v Šatově u Znojma. Pokračoval jsem i v dalších lokalitách po republice, mnohdy jsem byl přímo v plenéru, ale někdy pracoval i v ateliéru. Samozřejmé bylo hlubší studium odborných publikací i výkresové dokumentace našich i zahraničních bunkrů a pevností. Je zde otázka, zda se měla republika bránit. Ubránila by se pár dní nebo možná i týdnů. Měli jsme se bránit. S cyklem BUNKRY (2008) jsem byl finalistou ceny NG 333 pořádanou Národní Galerií v Praze, kterou jsme (2007) jako skupina ZTOHOVEN získali.
9 - BUMZTOHOVENBUM – 2008 - osobní dokumentace obrazem a mojí účasti v raných časech skupiny ZTOHOVEN. Bylo to jedno veliké dobrodružství, jako parta z Rychlých šípů. V začátcích jsme se pořádně ani všichni neznali skutečnými jmény. Byl jsem Mila Mikule, Virus nebo Wolfchen, ale bez ö.
10 – z cyklu PYROKRAJINY – od 2003 - rád pracuji se střelným prachem a zápalnými šňůrami, je to většinou komorní pyroperformance nebo osobní typ rituálu.
11 – z cyklu KAKTUSY – od 2021 - civilní téma bez historických souvislostí, je zcela mimo mé studijní okruhy, je to příklad pokojové civilní malby.
12 – z cyklu JEDNOROŽCI – od 2020 - máme malou dceru. Kdybych jí pověsil nad postýlku stíhačku nebo tank, tak nevím, co bych pověsil nad postýlku o trochu staršímu synovi. Jemu se líbí tanky a jí jednorožci. A můj svět se tím značně obohatil.
13 - z cyklu MANŽELSKÁ ZÁTIŠÍ – od 2022 - to je osobní téma mužsko-ženského principu a situací soužití v manželství. Bez lásky nelze existovat.
14 – z cyklu VÝBUŠNÉ ROHLÍKY – od 2013 - původně pyroperformance pro galerii PUPPENKLINIK, kterou jsem zbudoval v pražské TRAFAČCE se sousedkou, hudební skladatelkou Anja Kaufmann. Nechával jsem explodovat skutečné rohlíky na dvoře, než byla TRAFAČKA v roce 2015 zbourána. Měl jsem tam asi pět let ateliér.
15 – SEKERA II. - 2011 - totemový symbol započaté práce (zahájení tábora, založení oddílu nebo družiny atp.)
16 – z cyklu PYROLOVE – od 2003 - to je jedna vášeň, explozivní typ lásky, diagramy výbušné krajiny, řízené experimenty nebo někdy zároveň podklady pro pyroperformance. Zde je i jeden z prvních pyroobrazů ART IS POWER - THE ART BOMB z roku 2003.
17 – UMĚNÍ JE VIRUS – ART IS A VIRUS – od 2003 - to je moje osobní heslo již od dob studií, občas ho ještě někdy používám. Myslím, že je stále aktuální a se silnou výpovědní hodnotou.
18 – cyklus DUCHOVÉ – 2010 - portréty střelným prachem a zápalnou šňůrou.
19 – FECHTNER a KUTTELWACHER – 2014, to byli čekoslovenští stíhači v Royal Air Force, stíhací esa, hrdinové mého dětství, mstitelé republiky. Ty kříže jsou symboly vzdušných vítězství, co si kreslili pod kabinou svých strojů, není to žádná propagace nacismu, spíš naopak. Tihle dva šli hlavně po bombardérech ... modely jsou instalace k vystaveným obrazům.
20 - PICASSOHELLBOY I. a II. - 2016 - přemýšlel jsem tehdy o Picassovi a o comixsové postavě Hellboye a tohle je konečný výsledek.
21 – z cyklu Minen! - 2017 - to je rekonstrukce výstražné cedule z německého minového pole z roku 1944/45 od francouzského přístavu Dunkerque, kde byla nasazena čs. obrněná brigáda. Byla to trofej, kterou naši vojáci používali jako důkaz o úspěšné hlídce a poté jako ozdobu ve svém zázemí (Jiří Flak – byl čs. vojákem u Tobruku i Dunkerque).
22 – Bojiště – 2024 - pokojová instalace bitevního pole, ukázka stolní válečné hry.
23 – Granáty a letadla – 2014 - zde jsem zkombinoval ve vetším formátu symbol cyklů ručních granátů a stíhacích letounů, první obraz „svatého“ granátu je ve sbírce galerie Klatovy/Klenová.
24 – TOTÁLNÍ HOVADO – silueta stíhačky Eurofighter pochází z roku 2003, kdy se rozhodovalo na ministerstvu obrany zda si pořídit Eurofightery nebo Gripeny.
25 – PEACE IS SUPER – elektromagnetická pulzní puma (High Power Microwave) na ničení elektrotechnických zařízení, 2003, kdy začala invaze do Iráku a plně se spustila válka proti terorismu, která byla tisíce kilometrů daleko a náš evropský prostor žil v téměř bezstarostném míru. Jedná se o obraz, který byl vystaven v instalaci vedle díla „Ave Maria“, 2007, Maurizia Cattelana na výstavě (Ne)Moc v DOXu, 2022.
26 – GRIPENY – 2005 – tento obraz je součástí cyklu obrazů v rámci diplomové práce „Krajina, která může explodovat.“ Gripeny bylo v té době vybaveno naše vojenské letectvo. Stále si myslím, že to je krásný stroj.
27 – z cyklu SPITFIRE – 2019 - to je jedno z nejkrásnějších letadel v dějinách letectví, je to ikona, která pomohla vyhrát bitvu o Británii a porazit nácky. Měl jsem obrovské štěstí, že jsem se potkal s mnoha piloty, co ho létali. (Antonín Liška, František Fajtl, Zdeněk Janda ...)
28 – HPM – elektromagnetické pulzní pumy – 2003, je to chytrá zbraň, která uvrhne určitý rádius do středověku, celá zasažená oblast je bez elektřiny s nefunkčními zařízeními.
29 – PONORKY – 2015, cyklus válečných strojů. Strašidelná krása – fascinace technikou.
30 – Rybičky a Pac-Man - 2021 - prolnutí dvou témat, která byla přítomna v covidovém období, SO IT GOES – Tak to chodí, Kurt Vonnegut – Jatka č.5 – rybyčky a Pac-Man – to jsem již řadu let nebyl členem skupiny ZTOHOVEN.
31 – RYBY - 2022 - civilní odpočinkové téma. Nejsem rybář, po 20-ti letech přišlo náhodně pozvání od přátel, oni lovili, já kreslil a fotografoval.
32 – Čtyři Dvory – téměř klasická krajinomalba z plenéru na Vysočině, 2005.
33 – z cyklu CÍNOVÝ VOJÁČEK – 2022 - můj tchán, básník a malíř Pavel Štýbr mne požádal při návštěvě v ateliéru zda bych mu autorsky nepojednal titulní stranu k jeho básnické sbírce „Jezdit s hovnocucem“ nějakou šablonou. Uviděl cínového vojáčka a bylo jasno.
34 – Výbušný rohlík – 2022/2024 - tento je přímo pro zdejší výstavu. Rád bych ho někdy udělal ještě v monumentálním formátu.
35 – PUBLIC ENEMY – 2009 - veřejný nepřítel, komár z letního malířského plenéru. 36 – PUTIN – 2023 - netřeba komentovat.