Vernisáž 15. 5. 2025 v 18:00
Philip Topolovac (žije a pracuje v Berlíně) se ve své předchozí tvorbě často zabýval vnímáním a podmínkami sociální reality. Projekt „Universe 21“ připravil ve spolupráci s rakouským kurátorem Markusem Proschekem. Součástí výstavy je dílo Proroci, to tematizuje pomíjivost prožívání stavů lidského vědomí, přičemž „extatický zážitek“ znamená únik ze světa a totální existenci zároveň.
Výstava UNIVERSE 21 se skládá z uzavřených segmentů. Zdá se, že jsou si navzájem cizí a že jen těžko budeme hledat plochy doteku mezi nimi. Objekty nám svojí vizualitou něco připomínají. Něco archetypálního, co si umíme zvědomit. Tvary s sebou nesou myšlenky uložené hluboko v podvědomí. Pokud zafungují vztahy mezi nimi, pak zjistíme, že je do výstavy zakódováno technologické drama. Odehrává se v několika rovinách a může být podle míry citlivosti diváka zakončeno téměř extatickým zážitkem.
Podívejme se nejprve do Berghainu. Do klubu specializovaného na elektronickou hudbu.Do Mekky taneční hudby. Do industriální budovy bývalé elektrárny. Co by mohlo být lepším příkladem splynutí technologií a extáze? „Krása a pomíjivost", pomíjivost času, intenzity prožívání, extatického zážitku. Tak se jmenuje film natočeny v r. 2019 o Svenu Marquardtovi, ikonické postavě tohoto klubu. Za nim právě stojí otázka: Je budova a prožitek extáze přístupný jen vyvoleným?
A kdo byli ti vyvolení v experimentu etologa Johna B. Calhouse? Původně mladí, pak desocializovaní jedinci, kteří ztratili schopnost mezi sebou interagovat. Technologii jejich života zinscenoval vědec. Připravit jim životní podmínky, které na sebe sama později nastražila tzv. západní společnost. Blahobyt, absolutní dostatek a hojnost. V tomto prostředí vyhasla vůle k životu. A ať už šlo v experimentu o ráj nebo peklo, přiznejme, že velkou roli hraje interpretace. Calhousova představa o myším ráji byla přece lidskou představou, víme něco o té myší?
Oktogon ex voto suscepto, „na podkladě veřejného příslibu". Čeho příslibem byla tato past na myši? Původně příslibem poznání: Co se skrývá za naplněným snem o dokonalém životě? Kdo jednou zatouží po poznání, byť jen sebe sama, nemůže slevit z cesty. Pokusů Calhoun uskutečnil mnoho. Výsledkem byla jen bída a zmar. Výstavní objekt však působí velkolepě. Technická promyšlenost a dokonalé řemeslné zpracování mu dodávají důstojnost. Odmysleme si tedy vědecké pokusy. Je architekturou budoucnosti? Abstraktním obrazem? Technologií, která je schopna pohybu?
Dalším komponentem výstavy, která nás nutí k zamyšleni nad vztahem mezi technologiemi a lidským vnímáním - obojí je divákovi předkládáno v hraničním pásmu jak obrazem, tak emocionálně, je Titanic. Nejslavnější loď, která kdy vyplula na oceán. Potopila se v r. 1912 a film z roku 1997 dal legendě novou nefalšovaně romantickou vizualitu.
Hentai je výraz pro tvrdší pornografii japonských animáčků. Reminiscence - odkazy k těmto filmům vznikly kolážovitým uvazováním o obrazové ploše. Jsou zpracovány hravým, rozpustilým způsobem, a tak se s nimi zacházelo i v instalaci při jejich rozmisťování v prostoru.
Další dva segmenty - sádrové hlavy, které v prostoru galerie levitují jako němí vzrušení diváci, a světélkováním oživené zevlující agregáty, vznášející se jako magické mimozemské stroje, nás ponoukají hledat soulad mezi biologickými strukturami a biotechnologiemi.
Berghain je jeden z nejznámějších nočních klubů ve světě nacházející se v budově bývalé elektrárny na hranicích berlínských čtvrtí Kreuzberg a Friedrichshain. Klub je znám mj. kvůli vstupným podmínkám, které určují vyhazovači například podle vzhledu, chování či jazyka. Hlavním vyhazovačem klubu je fotograf Sven Marquardt, o kterém byly v roce 2019 natočeny dva dokumentární filmy - Berlin Bouncer a Krása & pomíjivost.
John B. Calhoun, americký etolog, proslul svým experimentem "Universe 25", kde pro myši vytvořil utopické prostředí s absencí predátorů a neomezeným přístupem k potravě a vodě. Populace zbavena hmotných omezení rychle narůstala a brzy se začaly projevovat vážné sociální problémy - zvyšovala se agrese, narušily se sociální vazby a došlo k poklesu reprodukce. Calhoun užíval termín „zkázonosné chování" (angl. behavioral sink) pro deskripci chovaní nahuštěné populace a na sebe zaměřených pasivních jedinců.
R.M.S. Titanic, ve své době největší osobní zaoceánský parník světa, představoval dokonalost a chloubu britského loďstva. Během své první plavby narazil Titanik krátce před půlnoci ze 14. na 15. dubna na ledovec, zahynulo přibližně 1 500 cestujících a členů posádky. Tragický osud Titaniku stal námětem řady uměleckých děl, mimo jiné amerického filmu Titanic (1997, James Cameron), který získal řadu ocenění, včetně rekordních 11 Oscarů.
HENTAI (český přepis, int. přepis - hentai) - se dá přeložit jako nemravný, sexuální až úchylný. Používá se primárně západními diváky jako obecné označení pornografického kresleného (manga) nebo animovaného (anime) materiálu. Současná podoba hentai jako tvrdé pornografie vznikla po 2. světové válce jako extrémní verze běžné mangy, která se v poválečném Japonsku stala populární a široce dostupnou zábavou.